Ook BMW lanceert een elektrische auto; de i3

Ook BWM heeft een elektrische auto, de i3, gelanceerd.
Met een max van 150 km/u klinkt hij niet vlot, maar hij is dan ook bedoeld voor de stadse ritjes en niet voor het gebruikelijke snelwegwerk. Al zal je daar ook zelden die snelheid willen, hoeven en mogen halen.

Om het afgegeven maximum bereik van 160km uit te breiden kan de i3 worden voorzien van een range-extender, een benzinemotor met een tankinhoud van 9 liter. Just to be safe. Maar dan is het natuurlijk wel weer een hybride.

De komende periode gaan honderden journalisten rijden met de i3, dus verwacht veel van BMW in het nieuws.

Het echte uitzoekwerk van de BTW-heffing op zonnestroom

Er is momenteel heel veel gedoe over BTW-heffing op geleverde zonnestroom. Omdat een Oostenrijker dat aldaar voor elkaar kreeg. Nederland is ook vol met regeltjes. De laatste dagen zijn er zowel demotiverende berichten als verhalen over kansen van btw-aftrek bij aanschaf.

Marjan Minnesma zocht het tot in detail uit, beschreven op p-plus.nl:

In Oostenrijk wordt geleverde stroom nu al belast. De uitspraak van de Oostenrijkse rechtbank ging over het aftrekken van de btw bij aanschaf van de panelen. In Nederland salderen we de geleverde stroom met de verbruikte. We krijgen dus (binnen ruime grenzen) BTW en belasting over onze geleverde stroom. Er is juridisch geen sprake van een apart (aan het energiebedrijf) geleverd product.  En al helemaal niet bij een nog veel gebruikte draaischijfmeter (ferraris). De conclusie is dat de uitspraak in Oostenrijk nauwelijks toepasbaar is op andere landen zoals Nederland.

Importheffing zonnepanelen voorlopig 11.8%

Vandaag is toch nog door de Europese Commissie besloten tot een importheffing op zonnepanelen. De eerste twee maanden zal dat wel ‘slechts’ 11.8% zijn, maar kan daarna -als er geen goede resultaten zijn uit overleg – naar 47.6% gaan.

Over zes maanden hebben de EU-lidstaten zeggenschap over verlenging van de regeling (waarvan 18 landen al zeiden tegen te zijn). China heeft direct al gereageerd met een importheffing op wijn.

Zie ook de site Energiewaaier.nl

Weinig lidstaten stemmen voor importheffing zonnepanelen

Een meerderheid van de lidstaten (18 van de 27) heeft zich in een stemming tegen de naderende importheffing op zonnepanelen uit China uitgesproken. Frankrijk, Italië, Spanje en nog een vierde lid zijn voor en vijf landen onthielden zich van stemming.

De stemming van de lidstaten is niet bindend voor de Europese Commissie. Deze kan op 6 juni nog steeds besluiten om de heffing in te voeren. Daarna moet in december de Raad van de Europese Unie nog instemmen, maar kan de heffing vanaf 6 juni al wel voorlopig worden ingevoerd. Maar nu een meerderheid van de EU-lidstaten tegen is lijkt het waarschijnlijk dat de Raad in december ook tegen de heffingen zal stemmen.

Achtergrond: er ligt een voorstel van Eurcommissaris Karel de Gucht om een importheffing van gemiddeld 47% op te leggen op Chinese zonnepanelen met als doel de Europese Markt te beschermen. Veel lidstaten, bedrijven en burgers zijn tegen dit voorstel omdat het de markt en werkgelegenheid zou schaden. En de panelen kunnen duurder worden. Er zijn ook al wel geluiden van constructies van Chinese fabrikanten die de heffingen kunnen omzeilen.

Bron: site Energiewaaier.nl

Hoe kunnen ZZP-ers enorm goedkoop elektrisch rijden?

Kleine ondernemers kunnen enorm goedkoop elektrisch rijden. Dat komt door een combinatie van verschillende voordelen:

  • alle kosten mogen van de winst worden afgetrokken (je bespaart winstbelasting)
  • Ondernemers betalen geen BTW
  • 0% bijtelling voor elektrische auto’s en die minder dan 50gr CO2 per km uitstoten, zoals de Opel Ampera en de Toyota Plugin Hybrid.
  • Er is een MilieuInvesteringsaftrek (MIA)
  • Er is een regeling Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (MAVIL) / Variabele milieuinvesteringsaftrek (VIA)
  • Er is een Kleinschaligheidsaftrek (KIA)

Dat alles kan het maken dat een Tesla Model S van € 100.000 voor de consument maar € 28.500 kost. En dan wordt elektrisch rijden wel heel erg leuk.

bron: HetKanWel en Belastingdienst

Weer asbest/zonnepanelen subsidie in Gelderland

Na eerdere regelingen kunnen agrariërs vanaf oktober weer inschrijven op een subsidieregeling om tegelijkertijd oude asbestdaken te verwijderen en zonnepanelen te plaatsen. “De stimuleringsregeling ‘Asbest eraf, zonnepanelen erop’ komt voort uit een convenant van de twaalf provincies (vanuit het Interprovinciaal Overleg) met het Rijk. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu stelt voor de regeling twintig miljoen euro beschikbaar. De regeling loopt vooruit op een mogelijk verbod op bezit van asbestdaken in 2024.”. Men start de regeling pas vanaf oktober omdat asbest het best in een vochtig seizoen kan worden verwijderd.

Uit ervaring weet ik dat het zeer lucratieve actie is die ook nog eens goed opruimt. Op de website van de provincie Gelderland staat meer over deze actie, inclusief het convenant in pdf.